We zouden Jens Buis (1998, Groningen) een ‘filmografisch schilder’ kunnen noemen. Bestaande videobeelden worden opgeknipt tot een reeks stills. Met behulp van een bijzondere print techniek met verschillende lenzen, worden deze fragmenten samengesmolten tot één geheel. Door je als toeschouwer ten opzichte van het werk te verplaatsen komt het werk tot leven.
Deze dynamische interactie wordt versterkt door een combinatie van mystieke vormen, verleidelijke kleuren en de suggestie van organische bewegingen. Onderwerpen als tijd, verbinding, aanwezigheid en synchroniciteit dienen hierbij als conceptueel fundament. Buis omarmt nadrukkelijk de esthetiek, hij refereert op een poëtische wijze naar het sublieme.
We could call Jens Buis (1998) a "filmographic painter". Existing video footage is cut up into a series of stills. Using a special printing technique with different lenses, these fragments are merged into a whole. As the viewer moves in relation to the work, the surface comes to life.

This dynamic interaction is enhanced by a combination of mystical shapes, seductive colours and the suggestion of organic movement. Themes such as time, connection, presence and synchronicity serve as conceptual foundations here. Buis strongly embraces aesthetics, poetically referencing the sublime.
f.l.t.r: “Sync II" , "Sync I”, Lenticular print, framed in metal, 2024
click on the link below to see more work by this artist